The Middle is a position somewhere in between physical reality and the world of ideas. It is also a dwelling space somewhere in between the personal and the political. But most importantly, it is a very concrete place in geographical terms. The Middle Kingdom, China - known for being the greatest dictatorship in the world - is the main topic of discussion in this forum. Ironically, if published in the Middle Kingdom, this blog would most likely have been forbidden.

Wednesday, January 25, 2006

En trea på 23 kvadrat...

...kommer att bli min bostad under två månader denna vår. Hong Kong är en rik stad men lider av en stor brist, nämligen på yta. Problemen löses genom att bygga på höjden (jag bor på 28:e våningen och detta är en av Hong Kongs lägre byggnader), och genom att slå rekord i "compact living". Inte undra på att IKEA är populäraste möbelkedjan.

Trean delar jag med den argentinske advokaten Marcos, som liksom jag kommer att praktisera hos den lokala tankesmedjan Civic Exchange. Hong Kongs (brist på) demokratisering står på agendan. Min tid i Hong Kong är även tänkt att utmynna i en C/D-uppsats i statsvetenskap. Och om det vill sig väl även några inlärda fraser på kantonesiska. Kan säga godnatt i alla fall: baa-hih, baa-hih!

4 Comments:

Blogger Julia said...

väldigt bra detta Marre! Jag kommer sakna dig så!

4:25 PM

 
Anonymous Anonymous said...

men marre! Detta har jag inte ens hängt med på...alltså att du är bota i hong kong!? djungeltelegrafen tar ett tag att komma upp hit till norrland =) Kommer följa dig med spänning, och lycka till, jätte mycket! var rädd om dig! stor kram!

4:29 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Hoppas du och Marcos får en god frukostgemenskap :-) Kommer sakna dig!!!

9:13 PM

 
Blogger Marlene in Haiti said...

För att klara ut eventuella missförstånd vill jag poängtera att jag ännu befinner mig i Svedala :-)

Carro, vi ses kanske i Stockholm den 4:e februari? Den 10:e i samma månad bär det sedan iväg. Men i tankarna är jag förstås redan där!

7:23 AM

 

Post a Comment

<< Home