The Middle is a position somewhere in between physical reality and the world of ideas. It is also a dwelling space somewhere in between the personal and the political. But most importantly, it is a very concrete place in geographical terms. The Middle Kingdom, China - known for being the greatest dictatorship in the world - is the main topic of discussion in this forum. Ironically, if published in the Middle Kingdom, this blog would most likely have been forbidden.

Friday, January 27, 2006

En cocktail vid köksbordet

Efter några veckors studier av demokratiseringslitteratur börjar mina uppsatsidéer så sakteliga ta form. Som den teorinörd jag är skulle jag faktiskt inte ha något emot att bli kvar i idévärlden några månader till och fundera på om dikotomin konsekventialistisk/de-ontologisk demokratisyn är ömsesidigt uteslutande eller ej, eller något annat spännande ämne. Eller nja, det där stämmer väl inte riktigt. Min rastlösa resesjäl skulle nog säga ifrån efter några veckor och kräva någon form av stimulans.

Detta ständiga dilemma - att ge sig ut på okända vidder efter nya källor vatten, eller gräva en djupare brunn där man redan står? Jag hörde för ett tag sedan någon som delade in jordens människor i två kateogrier: cocktailmänniskor och köksbordsmänniskor. De förstnämnda är de som vill ha förändring och kastar sig ut i världen utan närmre eftertanke. De sistnämnda är de stabila fundamenten i vårt samhälle, de som förvaltar våra mest grundläggande värderingar. Direkt när jag lade orden "cocktailmänniska" och "köksbordsmänniska" på tungan fick jag dock en bitter eftersmak i munnen. Något var fel. Det började snurra, fåglar kvittrade runt mitt huvud och jag var tvungen att sätta mig ner. Är vi verkligen så enkla, så tråkiga, så mycket antingen-eller, att vi lika gärna skulle kunna vara små ettor och nollor som irrar runt i en datorburk och inte hittar ut? Små nickedockor som får en stämpel i rumpan av tomtefar varje julafton: "Du, min lilla, blir "köksbordsmänniska" (mörk stämma) HOHOHOHO!".

Det var i denna stund av yrsel, förvirring och förtvivlan som jag insåg att det var något fundamentalt fel på liknelsen. Jag, som varken känner mig som en etta eller nolla eller en nickedocka med stämpel i rumpan, kunde för mitt liv inte platsa i någon av de grupperna mänskligheten enligt uppgift skulle bestå av. Kan det rentav vara så att man kan dricka en cocktail vid sitt köksbord? Att man tar med sig sitt köksbord när man flyttar?

Så mycket som ett köksbord kommer dock min packning till Hong Kong definitivt inte väga. Vill ju ha möjligheten att ta in nya idéer när jag är där ;-)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home