The Middle is a position somewhere in between physical reality and the world of ideas. It is also a dwelling space somewhere in between the personal and the political. But most importantly, it is a very concrete place in geographical terms. The Middle Kingdom, China - known for being the greatest dictatorship in the world - is the main topic of discussion in this forum. Ironically, if published in the Middle Kingdom, this blog would most likely have been forbidden.

Monday, February 13, 2006

En dvärg bland jättar...

...så kan man lättast beskriva den byggnad jag nu befinner mig i, den politiska tankesmedjan Civic Exchange kontor i Hong Kong, där jag alltså nu har börjat praktisera. Från mitt fönster skådar jag ut över 80 våningar glas kantade med silver, en gyllene solnedgång över en guldglänsande dollartecken svävandes över sig. Den lätt brunrostiga fasaden på vårt kontor skär sig nästan mot den luxuösa omgivningen - mitt i finansdistrikten på Hong Kong Island, som lätt skulle kunna misstas för 80-talets yuppievärld på Wall Street, NY.

Det är inte bara på ytan som Civic Exchange sticker ut i Hong Kongs kaotiska skyskrapsdjungel. Som politiker drunknar man lätt i ett hav av kostymklädda ekonomer med 80-tals-backslick. Det ekonomiska perspektivet dominerar vart du än vänder dig - till och med i parlamentet - Legislative Council eller LegCo som det kallas i folkmun - där nästan hälften av ledamöterna är tillsatta av näringslivet. Jag kan dock garantera att jag på denna blogg inte avser rapportera Hong Kong-börsens upp- eller nedgång, eller andra uppgifter som konsultbyrån på kontoret bredvid säkert gör 1 000 gånger bättre. I stället kan jag tipsa om lite läsning om Hong Kongs spännande (!?) valsystem, på Civic Exchange hemsida.

Återkommer inom en snar framtid med rapporter om Falun Gong-demonstrationer och Hong Kongs matkultur (tänk kräldjur). Tills dess - joi gin!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Å härliga härliga HK!

Hoppas du trivs på dina 23 kvm och bara hittar kräldjur på tallriken och inte i badrummet!

Joi gin?

11:00 PM

 
Blogger Marlene in Haiti said...

Joi gin - zai jian på kantonesiska. Känner mig lätt missanpassad här på min skraltiga mandarin och funderar på en kvällskurs i kanto!

Hoppas du är laddad själv inför resan österut - du vet att du alltid har en golvplats i HK om du får för mycket av de nordkinesiska vidderna och Beijing kaoya.

9:56 AM

 

Post a Comment

<< Home