The Middle is a position somewhere in between physical reality and the world of ideas. It is also a dwelling space somewhere in between the personal and the political. But most importantly, it is a very concrete place in geographical terms. The Middle Kingdom, China - known for being the greatest dictatorship in the world - is the main topic of discussion in this forum. Ironically, if published in the Middle Kingdom, this blog would most likely have been forbidden.

Thursday, February 09, 2006

Nedräkning




33 timmar till planet lyfter. En liten rundvandring i ett kyligt Helsingfors innan nästa plan bär iväg mot värmen i Guangzhou. Känns liksom fel att inte göra ett stopp i Fastlandskina innan det är dags för en tågresa mot kaoset i Hong Kong. En liten skymt av det "riktiga" Kina innan ankomsten till en av världens kanske mest internationaliserade städer. Fast det är ju mest i mitt eget huvud denna föreställning finns kvar. Båda städer har Starbucks, 8-filiga motorvägar och golfbanor i förorterna. Det enda som påminner om att det på det politiska planet finns en betydande skillnad är visumkontrollen för fastlandskineser vid gränsen till Hong Kong som européer kan gå rakt förbi.

Nycklarna till min lägenhet ska jag få av en "Mr Chan" som ska söka upp mig på Hong Kongs tågstation. Känns som Hong Kong-versionen av "På jakt efter Mr Kim i Seoul". Möten på tågstationer är dock alltid spännande, den här gången blir inget undantag.

Har jag nämnt att befolkningstätheten i Hong Kong är över 10 000/kvadratkilometer? Trots detta är det en av Asiens grönaste städer. "Fler skyskrapor!", brukar en god vän till mig sjunga som mantra, och jag är benägen att hålla med. Vem vill ha 20 hyreshus inpå knuten när man i stället kan bygga några våningar högre och få en djungel till trädgård?

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej hallå!
Snart är du där.. härligt! Åt thai-mat idag å saknade dig förstås. Jag kan inte skicka till din mail, får bara tillbaka dem hela tiden. Gör jag något fel tro? Hör av dig när du kan! Kram -Lisa

11:31 PM

 
Blogger Marlene in Haiti said...

Åh, ser fram emot många Thailuncher i vår!

Här har jag hittat en pärla till vietnamesisk lunchrestaurang som jag tror du skulle gilla - enda nackdelen är att det är 100 m kö för att komma in. Fast det är det ju till det mesta i den här staden!

Tror att min mail ska fungera nu men jag mailar dig från min hotmail så kanske det går bättre.

Kram

10:00 AM

 

Post a Comment

<< Home