The Middle is a position somewhere in between physical reality and the world of ideas. It is also a dwelling space somewhere in between the personal and the political. But most importantly, it is a very concrete place in geographical terms. The Middle Kingdom, China - known for being the greatest dictatorship in the world - is the main topic of discussion in this forum. Ironically, if published in the Middle Kingdom, this blog would most likely have been forbidden.

Monday, January 30, 2006

Xinnian kuaile

Jaha, då var det slut för den här gången. Degknytena ligger och sväller i magen, gommen lider av träningsverk efter 5 timmar av kinesiska uttalsövningar och vilket djur det är vi firar i år har jag redan hunnit glömma 8 gånger. Jag och 17 kinesiska utbytesstudenter spenderade gårdagen med att svettas tillsammans i ett studentkorridorkök under högst gemytliga former, i väntan på det kinesiska nyårets ankomst. Beijinganka trängdes på bordet med friterade jumboräkor och bräserad savoykål. Våra egna ångor blandades med dofterna av vitlök, vinäger, soja, ingefära och cigarrök, som mot slutet av kvällen tätnade till en tät, yrselframkallande dimma. Dimman kändes än tjockare då jag hamnade mitt i en hagelskur av kinesiska ordlekar, tongue-twisters och högtidliga tal på vers. För att värja mig mot den verbala anstormningen försökte jag förgäves ömsom slå frenetiskt i min medhavda kinesisk-svenska ordbok, ömsom le stort och med hjälp av min högst mediokra "Beijing-hua" svara så gott jag kunde på frågor om svenska draklegender och potatisens kemiska sammansättning.

Mitt i ett sammelsurium av jämställdhetsdiskussioner, maffia-lekar och anföranden, en halvtimme innan tolvslaget, utrymdes lokalen och kvar stod jag i ett slagfält av halvätna ankvingar, halvfulla cola-muggar och halvdragna vitsar. Min goda vän Lei, som bjudit in mig till festen, förklarade vänligt att de flesta varit uppe sedan 03.00 morgonen innan för att kunna fira hela dagen med sina familjer med hjälp av webkameror, och att det därför inte var fullt så märkligt att festen redan var slut - det nya året ringdes ju in 6 timmar tidigare. Beijingtid (GMT plus 8) gäller inte bara i hela Kina, utan i hela världen, när det handlar om Kinesiskt Nyår.

6 timmar tidigare?? Varför sa hon inte det tidigare? Då hade jag sluppit vara på 7-11, ståendes i kö med en halstablettask i handen bakom en grupp okända, välkammade, icke-entusiastiska människor, vid årets viktigaste klockslag! Nåväl, gjort är gjort och det dröjer ju bara 12 år till nästa gång vi firar övergången mellan Tupp och Hund. Då ska jag åtminstone ha en partyhatt i beredskap...

(bilder utlovas inom en snar framtid)

2 Comments:

Blogger Annie said...

Men hej,

Erkänner direkt. Har helt tappat att du skulle till HongKong. Vad underbart! Hoppas du har det kul, har läst igenom dina inlägg, du skriver så medryckande!

Välkommen till bloggosfären :-)

KRAM
Annie

4:21 AM

 
Blogger Marlene in Haiti said...

Tack, har precis varit inne på din och kunde inte hålla mig från att ge mig in i debatten ;-)

Lycka till i valet - fast vi lär ju ses innan dess!

Kram

7:33 AM

 

Post a Comment

<< Home